Dag 12 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu

Dag 12

Blijf op de hoogte en volg Claas

11 Mei 2017 | Curaçao, Curaçao

Therapiedag 9
Claas heeft er zin in vandaag.
Mama heeft vandaag een workshop mondmotoriek van de logpediste. Dit is wel onder de docktijd, dus kan ik het zwemmen niet zien, jammergenoeg. Maar papa is er met Kobus en Bram heeft het met broertjes/zusjesprogramma over Curacao.
Met de evaluatie praat Naemie ons bij. Ze heeft veel met de mondmotoriek geoefend, tong naar links en rechts oefenen, klakken van de tong. Daarnaast heeft Naemie met zijn nek geoefend omdat wij hadden aangegeven dat hij hier altijd snel op reageert met auau of neenee. In het water krijgt ze Claas op zijn rug en durft hij ontspannen in haar armen te gaan liggen.
Ook spelen ze 'pizza' met creme op de armen om tactiele prikkels binnen te laten komen.
Verder merkt ze op dat Claas vanaf een grote afstand kan roepen naar iemand of vragen naar iets. Ze heeft afgesproken om pas iets te vragen als je bij iemand bent.
Ook zich concentreren op 1 ding, bijv. met aan en uitkleden, zegt ze kijk maar hier. Dat Claas bij de les blijft. Zelf hebben we een soort 'codewoord' ingevoerd, concentratie! En Claas zegt het vrolijk na: concentratie!
De therapie zit er weer op. Morgen de laatste dag.

In de loop van de ochtend gaat mama met Bram naar Punda, we hangen de toerist uit en kopen wat souverniers. Er zijn 2 hele grote cruiseboten, altijd indrukwekkend om te zien, de pontjesbrug gaat open en we varen met een boot over.

In de middag is er voetbal kijken bij Hemmingway en zwemmen nog wat in de zee.

Bon Nochi en tot morgen!

• 12 Mei 2017 - 20:38

Inge De Haan:

Wat ontzettend leuk om te lezen wat hij allemaal leert en wat zal Claas straks een hoop te vertellen hebben. "Concentratie"zullen we erin houden evenals de zandloper. Nu nog een prikkelarme ruimte :) met tactiele prikkels zullen we ook weer aan de slag gaan. Ik heb er zin in. Tot gauw.
    Goede reis naar huis straks. Groetjes Inge

• 15 Mei 2017 - 22:34

Gerrit Eikenaar:

Wat een onbeschrijflijk geduld moeten de begeleiders van Claes wel niet bezitten en tevreden
    durven zijn met step-by-step-resultaten. En hoe sterk moet hun zorgzame liefde voor het aan hun
    toevertrouwde kind voortkomen uit hun opofferingsgezindheid.
    Ik hoop, dat Claes zichtbaar geniet van de aandacht die aan hem besteed wordt.
    Ik zie jullie gauw.