Therapiedag 1 en 2 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu Therapiedag 1 en 2 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu

Therapiedag 1 en 2

Blijf op de hoogte en volg Claas

01 Mei 2019 | Curaçao, Curaçao

Dag 1
Bon nochi allemaal,

De therapie is begonnen, wat fijn vindt Claas het om weer wat structuur in de dag te hebben, te weten wat er gaat gebeuren en wat ervan hem verwacht wordt.

We hebben Bibi een fysio als therapeut en Talina een psycho motorisch therapeut in opleiding. We kennen haar van vorig jaar toen ze nog dolfijntrainster was. Zij heeft veel kennis en ervaring, dus prettig om 2 therapeuten te hebben. Verder hebben we nog een Duitse stagiair Diana en zij is logopedist. Claas zwemt met Bonnie, een moeder van veel dolfijnen hier bij het CDTC.
Claas gaat vol trots naar binnen om te werken, ze doen een voorstelrondje en Claas mag zich ook voorstellen, hij lijkt het wat lastig te vinden. Er wordt gewerkt met een zitzak en een zwaar deken, om zijn kracht ook tegenkracht te geven. Wanneer ze gaan omkleden om naar het dock te gaan kiest Claas ervoor om dit zelfstandig te doen, therapeuten naar de gang en Claas is rapapapa omgekleed!
Eerst een rondje zwemmen met Bonnie en Talina. Wat een bigggg smile van Claas, super om te zien hoe trots hij weer is!!
Op het dock werkt Diana aan zijn mondmotoriek d.m.v. ijsklontjes in verschillende gradaties in koud, minder koud en warmer etc. ook werkt zij met wattenstaafjes en bijtstaafjes in de mond.
De spierspanning lijkt goed maar deze stimulatie zorgt ervoor om zich ervan bewust te worden hoe en wat in de mond.
Ze laten samen met Bonnie nog wat kunstjes zien met de bal, ring om de neus en natuurlijk mooie sprongen.
Kobus geniet ook met volle teugen aan de kant van de dolfijnen en Bram doet mee met het broertjes/zusjesprogramma.

Dag 2,

Claas lijkt last te hebben van een zonne-allergie, zit onder de rode vlekken...toch maar even na laten kijken door de huisarts, het blijkt de 5e ziekte te zijn. Rustig aan doen, verder kan hij aan alles meedoen. Gelukkig maar.

Binnen in de werkruimte is weer gewerkt aan het vragenrondje, wanneer er voor wordt gezegd wat Claas kan zeggen als hij iets wil vragen maakt het het voor hem iets gemakkelijker. Later op het dock of met het zwemmen met de dolfijn, blijkt Claas alle woorden wel goed voorhanden te hebben. Graag zouden we hiervoor handvatten willen krijgen hoe je dit zou kunnen stimuleren. Er wordt weer gewerkt aan de sensorische integratie op velerlei manieren wat thuis ook toegepast kan worden in de dagelijkse praktijk.
Verder mag Claas de haren van Talina borstelen, hij is goed in zijn rol en Claas en Talina zijn goede maatjes. Bibi kijkt toe, daar is Claas niet zo van gecharmeerd. Hij probeert haar weg te duwen en zij gaat er meteen op in wat er aan de hand is, is hij boos? Mag ze niet kijken? Ook dit zijn dingen waar we graag iets mee willen in de thuissituatie. Talina verteld later dat het belangrijk is dat Claas ervan bewust is van wat hij voelt, en er dan pas iets mee kan. Het gaat om blij, boos, verdrietig, schaamte en bang. Eerst verkennen, erkennen en dan herkennen. Ze vraagt ons om situaties te schetsen of foto's van te maken van deze situaties zodat hij dit kan gaan 'verkennen'. Dat is de eerste stap.
Met het werken op het dock gaat het goed. Alleen de dolfijnen zijn wat van slag. Ook weer een mooi moment om even aan de slag te gaan met de emoties.
Later blijkt dat er verderop bij het seeaquarium een trapje is geplaatst in het water waarop hard is gestampt. We konden weinig zwemmen met Bonnie en we krijgen hiervoor extra therapietijd, waarschijnlijk in het weekend.
Verder is er voetbal gekeken bij Hemingway en was er later happu hour van het CDTC met de andere therapiegezinnen en therapeuten en trainers. Het is altijd weer een gezellig samen zijn.
De dag zit er weer op en iedereen weer vroeg naar bed!

Tot morgen!

• 01 Mei 2019 - 05:39

Yvonne:

Wat een heerlijk begin van deze 2 weken therapie. Mooi team hebben jullie zo om je heen, klinkt goed!

Groetjes,
    Yvonne