Therapiedag 3 en 4 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu Therapiedag 3 en 4 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Claas Tas - WaarBenJij.nu

Therapiedag 3 en 4

Blijf op de hoogte en volg Claas

02 Mei 2019 | Curaçao, Curaçao

Dag 3

Bon dia allemaal,

Alweer woensdag! Dit is standaard dockdag voor broertjes en zusjes, ze mogen mee op het dock om daar wat te helpen.

Aad doet tussentijds mee aan de workshop 'Sensorische integratie', ik heb hem zelf al heel vaak gevolgd aangezien het zeer interessant is en we er met Claas veel mee te maken hebben.

Claas gaat eerst werken. Ze gaan wat indirecter met hem het praatrondje aan. Nu met zitzak-tunnel-balansbord en tussendoor even wat praten met elkaar. Dat gaat beter. Dan gaan ze aan de slag met de 'beautysalon', aangezien Claas het gisteren leuk vond om haren te borstelen, gaan ze vandaag aan de slag met andere beautyspullen. Er staat een grote kist met rijst op de powerplate, het is even wennen, maar daarna is het geweldig. Hij vind in de kist met rijst een nagellakje. Ze gaan dus nagels lakken, super voor zijn pincetgreep en fijne motoriek! Direct een mooi resultaat. Daarna nog knetterzeep uitgeprobeerd wat koud wordt op de handen en dus ook gaat 'knetteren'. En daarna nog wat 'reuk'-spelletjes, waarnaar ruikt het? Gras/bloemen/chocolade of parfum. Hij kon het goed benoemen.
Verder willen ze zijn intrinsieke motivatie nog wat meer stimuleren om hem uit zichzelf te leren praten. Dat zal beter werken dan met kaartjes/plaatjes met woorden erop te laten gaan werken. Ze hebben wel met visuele ondersteuning gewerkt met 4 kralen, iedere kraal betekent een woord uit de zin zeggen. Bijv. Mag dolfijn visje geven?
Soms lijkt Claas wat schaamte te hebben om voluit te praten, is erg streng voor zichzelf. En in situaties waarin het niet zo lekker verloopt kunnen we aangeven dat hij best fouten mag maken, boos worden mag, en de volgende keer doet hij het zoals het hoort. Hij mag zichzelf daarvoor vergeven.

Dan mogen Bram en Kobus mee naar het dock!
Al had ik niet bedacht dat Kobus mee mocht op het dock, vonden de therapeuten het een prima plan, er gaat een extra therapeut mee op het dock om Kobus vast te houden. Dat is wel heel bijzonder.
Ook Claas is supertrots! Ze mogen de dolfijn allerlei kunstjes laten doen, met de bal, met ringen, 'zingen', dansen en natuurlijk een visje geven en daarna de geweldige salto's! Het blijven hele mooie dieren.
In de middag rijden we met Bram en de buurmeisjes (een tweeling even oud als Bram die we kennen van 2 jaar geleden) naar Kunuku waar een vriendin van mij verblijft, dit is een resort waar veel zwembaden glijbanen zijn, toevallig wordt er ook nog een schuimparty gehouden dus ze kunnen zich even uitleven!

Dag 4
Om de intrinsieke motivatie van Claas te stimuleren om hem uit zichzelf meer te laten praten is er vandaag een handpop mee, een dolfijn. Het helpt hem! Wat nog veel meer helpt is een handdoek-tentje te maken met degene met wie hij praat en een handdoek over het hoofd. Het lijkt erop of Claas zichzelf hierdoor minder schaamt en misschien zich beter kan concentreren.
Ze springen op de trampoline, en hier moet hij ook werkjes uitvoeren, zoals hoog of laag, omspringen naar links of rechts.
Dan komt Claas naar buiten met Bibi op het rijdende trekkarretje, Claas moet hard trekken om Bibi voorruit te krijgen, maar het lukt hem. Het is belangrijk dat hij met duwen en trekken zijn handen dichtbij zijn lijf houdt, dan heeft het het meeste effect.
Verder lijkt Claas het soms lastig te vinden om complimenten te ontvangen. De dag afsluiten met een compliment en benoemen wat hij als Claas echt goed doet is de komende tijd iets om mee aan de slag te gaan. Verder bepraten we met de logopediste nog dat we met 1 woord geen genoegen hoeven te nemen. En we dit het liefst in nieuwe situaties moeten veranderen. In 'oude' situaties weet hij toch al wel dat wij weten wat hij bedoeld.
Op het dock werkt Claas weer met het handdoek-tentje en vandaag zwemt Claas met 2 dolfijnen, Bonnie en de jonge Samie. Claas kan uit de verte al zien welke dolfijn er aan komt, tot de verbazing van Talina. Claas is een met de dolfijnen!

De dag zit er weer op!

Bon nochi!